Sayfalar

www.mabutuner.com

3.02.2012

ÖZSOY QUARTET - 31.01.2012

31 Ocak 2012... Karakışa yenilmeden Operet Sahnesi'ne son dakika golü şeklinde ulaştım; oturdum, ışıklar kısıldı...

Özsoy Quartet*... Kadro: 1.Keman Aslı Özsoy Körner, Viyola Ercan Gören, 2.Keman Ceren Türkmenoğlu, Viyolonsel Demet Kıyıcı.

Bedrich Smetana'dan From My Life ve Franz Schubert'ten Der Tod und das Maedchen yorumlandı. Bir ekibin uyumu bakışlarda gizlidir. Müzik estetiği konusunda bir yorum yapacak yetenekte olmadığımı biliyorsunuz sanırım. Çok keyif aldım, hepsi bu. (Sanatın her alanına ilgi duyup hiçbir alanında yeteneğim olmadığını bir kez daha hatırlatmakta fayda görüyorum.)

Açıkçası Smetana'yı ilk kez dinledim.

Franz Schubert'in (1797-1828) Der Tod und das Maedchen'i oda müziğinin ağa babalarından sayılıyor. (O nasıl klasik müzik tanımıysa artık!) Schubert ciddi bir rahatsızlığa yakalandıktan sonra ölümü fark etmiş ve eser üzerine çalışmaya başlamış. Adını Alman şair Matthias Claudius'un sözlerini yazdığı, Schubert'in 1817 yılında bestelediği aynı adlı lied'inden almış. 29 Ocak 1824'te** tenor Joseph Barth'ın evinde, Schubert'in de ara ara viyola ile eşlik ettiği ve düzeltmeler yaptığı, özel bir sunum gerçekleştirilmiş. Ve ancak Schubert'in ölümünden üç yıl sonra 1831'de yayınlanmış. Bu gecikmeye muhtemel gerekçe olarak Milord Falstaff'ın*** olumsuz görüşleri gösteriliyor.

İnsan  gerçek anlamda ölümle yüzleştiğinde çok başka duygular hissediyor olsa gerek. Schubert'te böyle bir sanat eseri olarak kendini gösteren hisler kim bilir bizlerde ne şekilde tezahür edecek.

Bir de şu var, Allah viyolonseli icat edenden gani gani razı olsun. Hastasıyım. Arkadaşlar "Mevsimdendir." diyorlar; ama değil, viyolonselden.



*Özsoy Dörtlüsü 1954 yılında İlhan Özsoy, Ersan Alper, Ruşen Güneş, Aziz Gürerk kadrosuyla hayata geçti. Merhum konsertmeister, keman sanatçısı İlhan Özsoy'un adını yaşatmak için 2002'den bu yana DOB üyeleri tarafından Özsoy Quartet olarak çalışmalarını sürdürüyor. (programdan)
**Konserin 31 Ocak 2012'de olduğu düşünülürse eserin 188. doğum gününü kutlamış olduk.
***Millord Falstaff fazla kilolarından ötürü Schuppanzigh Quartet'in birinci kemanı Ignaz Schuppanzigh'a Beethoven'in taktığı lakab.

Resim: Der Tod und das Maedchen. Hans Baldung Grien'in yağlı boya çalışması. Rönesans döneminin önemli motiflerinden biri.

Hiç yorum yok :

Yorum Gönder